iso15118
ISO 15118 is een standaard voor Vehicle to grid (V2G) communicatie-interface die definieert hoe uitgebreide communicatie tussen voertuig en laadstation moet plaatsvinden. Er wordt vaak aangenomen dat dit ook de overdracht van energie van voertuig naar netwerk omvat, maar dit is niet noodzakelijkerwijs het geval. Zie ook Hoe zit het met V2G (vehicle-to-grid) energieoverdracht?
- Vanwege de cryptografische vereisten van ISO 15118 moeten zowel het voertuig als het laadstation de benodigde hardware hebben om ISO 15118 te ondersteunen. Het is geen mogelijkheid die via software kan worden toegevoegd.
- ISO 15118 hardware is ingebouwd in elke Zaptec Pro lader.
- Zaptec Go ondersteunt ISO 15118 niet.
Plug & Laad
Aangezien de ISO 15118 communicatie-interface beveiligde communicatie tussen het voertuig en het laadstation mogelijk maakt, maakt dit het mogelijk om de eigenaar van het voertuig te identificeren via de laadkabel om het laden te starten.
Plug & Charge maakt gebruik van meerdere cryptografische mechanismen om de communicatie te waarborgen en garandeert de vertrouwelijkheid, integriteit en authenticiteit van alle uitgewisselde transacties tussen het voertuig, het laadstation en de betaaloperator.
Dit betekent dat de eigenaar van het voertuig zich niet hoeft te identificeren via de SMS, App, RFID of NFC laadpas tegen het laadstation om zijn identiteit te bevestigen om het laden te starten.
De EV, het laadstation en de betalingsoperator moeten ISO 15118 ondersteunen met Plug & Charge. De systemen en oplossingen om dit te ondersteunen ontwikkelen zich snel; Zaptec zal ondersteuning voor deze systemen aankondigen zodra ze beschikbaar zijn.
Oplaadstatus (SoC)
Omdat de ISO 15118 communicatie-interface uitgebreide communicatie tussen het voertuig en het laadstation mogelijk maakt, maakt dit het mogelijk om de gewenste energie (in kWh) van het elektrische voertuig uit te lezen.
Hierdoor kan de auto de gewenste energie (in kWh) voor de laadsessie opgeven, gebaseerd op de voorkeuren van de bestuurder. Zowel het voertuig als het laadstation moeten ISO 15118 met State of Charge ondersteunen. Deze functie is momenteel beschikbaar op een beperkt aantal auto's. Ondersteuning voor deze functie op Zaptec laders wordt overwogen.
Hoe zit het met V2G (vehicle-to-grid) energieoverdracht?
Sommige voertuigen kunnen stroom overdragen via hun AC-poort. Deze voertuigen kunnen lokale apparaten van stroom voorzien, maar ze kunnen meestal geen stroom exporteren naar het elektriciteitsnet. De reden hiervoor is dat de regelgeving op dit moment erg lokaal is en verschilt per land en netbeheerder. Eventuele toekomstige ondersteuning voor het exporteren van wisselstroom naar het elektriciteitsnet zal worden bepaald door lokale wetgeving.